Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

"Muzeum Pojezierza Łęczyńsko - Włodawskiego
przygotowuje się do jednej z najważniejszych
imprez tego roku."
"Słowo Podlasia" 1999, nr 45.

Od dawna w kręgach paulinskich podnoszono sprawę powrotu Zakonu do Włodawy. Jeszcze w latach sześćdziesiątych ks. Biskup Ordynariusz Ignacy Świrski taki powrót proponował. Starania o odzyskanie kościoła i klasztoru we Włodawie rozpoczął generał Zakonu o. Józef Płatek.Do oficjalnego spotkania z ks. bp. Siedleckim Janem Mazurem doszło 30.06.1981 roku. Ponowiono prośbę w 1988 roku. W marcu 1990 roku generałem Zakonu zostaje o. Jan Nalaskowski i to za jego kadencji paulini wracają do Włodawy.

Śpiew sakralny jest nieodłącznym elementem nabożeństwa i bezcennym skarbem nie tylko Kościoła prawosławnego ale i światowego osiągnięcia kultury duchowej. Jednakże w chrześcijańskiej tradycji Wschodu zajmuje on szczególne miejsce. O roli jaką odgrywa w prawosławnym nabożeństwie śpiew świadczy bogactwo jego form i różnorodność melodii. Śpiew sakralny Kościoła prawosławnego to muzyka śpiewana - bez towarzyszenia instrumentów; jednogłosowa lub wielogłosowa, solowa czy chóralna - zawsze pozostaje w bardzo ścisłym związku z nabożeństwami, a walory artystyczne ustępują miejsca elementowi religijnej kontemplacji - sacrum.

U źródeł muzyki żydowskiej w Polsce legły dwie podstawy - kultura religijna oraz folklor. Początki żydowskiej muzyki religijnej sięgają czasów biblijnych i dziś trudno powiedzieć, co z owych czasów przetrwało, a co nawarstwiało się na nią przez wieki, by wreszcie stworzyć jej styl i formę, melodykę i koloryt. Do muzyki religijnej przenikały różnorodne wpływy, m.in. pieśni Żydów Europy Zachodniej i Wschodniej, a także muzyka narodów, wśród których Żydzi żyli. Wędrowni kantorzy, często w otoczeniu małego chóru, będącego wokalnym akompaniamentem, przenosili dawne i nowe melodie modlitw i pieśni religijnych.

Kompleks synagogalny

Synagoga : / 1764-1774 / jej budowa przypadła na lata gwałtownego rozwoju miasta. Jest jednym z najcenniejszych zabytków sakralnej architektury żydowskiej w Polsce. Reprezentuje typ tzw. "dziewięciopolowy" wykształcony na początku XVII wieku i trwający w żydowskim budownictwie synagogalnym do połowy XIX wieku. Ukształtowanie synagogi w obecnej postaci łączone jest z Izaakiem Lurią inicjatorem zmian rytuału liturgicznego. Synagoga składa się z sali modlitw, do której przylegają parterowe babińce osłonięte attyką dekorowaną kulistymi sterczynami. Zachowały się nieliczne już w Polsce zasadnicze elementy wyposażenia wnętrza. Drugim budynkiem włodawskiego kompleksu synagogalnego jest mała bóżnica pochodząca z przełomu XVIII i XIX wieku, budowana w stylu klasycystycznym. Zachowały się w niej fragmenty polichromii ściennych oraz częściowo szafa ołtarzowa. W chwili obecnej obiekt znajduje się w fazie renowacji. Trzecim obiektem jest budynek bet ha midraszu wzniesiony w 1928 roku. Po remoncie kapitalnym został częściowo przebudowany wewnątrz i zaadaptowany do celów administracyjno-wystawienniczych.

Cerkiew wzniesiona w latach 1840-42 z fundacji Augusta Zamoyskiego jako świątynia greko-katolicka, zamieniona następnie na cerkiew prawosławną. Cerkiew założona jest na planie krzyża z trzema apsydami od strony ołtarzowej. Wnętrze pokryte jest klasycystyczną polichromią.

Kościół parafialny p.w. św. Ludwika wzniesiony w latach 1739-80 wg projektu architekta Pawła Fontany. Późnobarokowy typu centralno-wydłużonego na rzucie ośmioboku z dwiema kwadratowymi wieżami od frontu. Nawa zbliżona jest kształtem do elipsy i otoczona szeregiem kaplic. Polichromia późnobarokowa wykonana techniką freskową przez malarzy paulińskich Wojciecha i Antoniego Dobrzanieckich i Gabriela Sławińskiego. We wnętrzu rzeźby rokokowe pochodzące z warsztatów rzeźbiarzy lwowskich: Maciejka Polejowskiego i Michała Filewicza. Obok kościoła klasztor projektu architekta Józefa Pioli wzniesiony przez paulinów w początkach XVIII wieku oraz kuchnia klasztorna.

Zapraszamy na XVIII Festiwal Trzech Kultur

22-24 września 2017 roku

 

 plakatwww

 

 

afisz B2 01www

 Dofinansowano ze środków

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 800px Logo MKiDN RP

 

logo marzałek

logo lubelskie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FESTIWAL TRZECH KULTUR

logo drzewko kolor