Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

Wystawa prezentuje sztukę, religię i historię staroobrzędowców, grupy powstałej wskutek oddzielenia się od cerkwi grupy pobożnych wyznawców, niezadowolonych z reformy patriarchy Moskwy, Nikona. Po ostatecznym zatwierdzeniu reform przez sobór grecko-rosyjski w 1667 roku, zwolennicy dawnej wiary, zwani starowiercami, filiponami lub raskolnikami (od rosyjskiego raskoł - rozłam), zostali poddani prześladowaniom przez władze carskie i cerkiewne. Uciekając przed represjami, emigrowali na krańce imperium carów i poza jego granice.

Wspólnota znalazła schronienie również w Polsce. Obecnie zamieszkują głównie tereny obecnego województwa podlaskiego, m.in. takie miejscowości jak: Grabowe Grądy, Bór, Augustów, Suwałki, Wodziłki oraz Wojnowo na terenie województwa warmińsko–mazurskiego.
Trzon ekspozycji stanowić będą ikony. Ikony, nazywane często "bogami" uważane są przez starowierców za największą świętość. Mogą je pisać tylko mężczyźni. Ikony starowierców cechuje szczególna staranność wykonania, zgodność z dawnymi kanonami i ascetyczne piękno przedstawianych postaci. Ikon nie dotyka się gołymi rękami, nie można ich zawieszać (wbijając w nie gwoździe) na ścianie - należy ustawiać je na półkach zamykanych szklanymi drzwiczkami. W pomieszczeniach gdzie się znajdują nie można pić alkoholu ani palić papierosów. Panuje powszechne przekonanie, że ikony "widzą i słyszą".
Wystawa przygotowana ze zbiorów Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, które posiada największą i najcenniejszą kolekcję ikon staroobrzędowców w Polsce.
Prezentacji wystawy towarzyszy projekcja filmu „Eikon czyli ikona" w reż. Andrzeja Romańczuka.

Scenariusz wystawy: Violetta Jarząbkowska
Komisariat wystawy: Anita Lewczuk vel Leoniuk
Czas trwania ekspozycji: 18 września - 5 listopada 2015 r.

„W kręgu chasydów" wystawa zdjęć autorstwa izraelskiego fotoreportera Gila Cohena-Magena

Zdjęcia prezentowane na wystawie zostały wykonane przez izraelskiego fotografa Gila Cohena-Magena. Było to jedno z typowych reporterskich zleceń, które otrzymał od Agencji Reutera, zadanie sfotografowania jerozolimskiej dzielnicy Mea Szearim. Zlecenie przerodziło się w trwający ponad 10 lat autorski projekt.
Społeczności, które postanowił udokumentować, zgodnie z Księgą Wyjścia zabraniają wykonywania zdjęć. Determinacja i cierpliwość fotografa sprawiły, że z czasem jego obecność zaczęła być akceptowana, a projekt, który rozpoczął się w Dzielnicy Stu Bram, objął również inne miejsca.
Autor zdjęć, znany izraelski fotoreporter Gil Cohen-Magen, to wieloletni współpracownik agencji tj. ReutersaczyHaaretz, laureat kilku nagród za fotografie prasową i reportażową. Jego zdjęcia gościły na okładkach najpoczytniejszych tytułów prasowych na świecie, a jedna z jego fotografii znalazła się w zestawianiu 100 najważniejszych zdjęć poprzedniej dekady.
Prezentacja wystawy koordynowana jest przez Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie.

Komisariat wystawy: Anita Lewczuk vel Leoniuk
Czas trwania ekspozycji: 18 września - 11 listopada 2015 r.

„Panowie na Włodawie"

Na przestrzeni swoich dziejów – od lokacji w pocz. XVI stulecia do roku 1866, kiedy car Aleksander II zniósł w Królestwie Polskim stosunki dominialne w miastach prywatnych –Włodawa była własnością najznamienitszych rodów Rzeczypospolitej.
Wystawa „Panowie na Włodawie" jest próbą syntetycznego ukazania roli wielkich rodów magnackich w dziejach miasta. Pokazuje ich dokonania, dbałość o rozwój miasta i pomyślność mieszkańców. Odkrywa związki najwybitniejszych mężów Rzeczypospolitej z Włodawą. Najważniejsze w dziejach miasta wydarzenia jak lokacja czy kolejne regulacje zabudowy i powinności mieszczan wiążą się z nazwiskami Sanguszków, Pociejów, Leszczyńskich i Czartoryskich.
Działalność kolejnych właścicieli miasta utrwalona w krajobrazie miejskim, budowlach, dokumentach i nazwach miejscowych jest źródłem dumy i poczucia wzajemnej wspólnoty współczesnych mieszkańców Włodawy.

Komisarz wystawy: Mariusz Telepko
Czas trwania ekspozycji: 18 września - 31 grudnia 2015 r.

 

 

 

 

16 sierpnia 1264 roku w Kaliszu książę Bolesław Pobożny wydał statut dla Żydów mieszkających w rządzonej przez niego Wielkopolsce. Legislacja ta, zatwierdzona w XIV wieku przez Kazimierza Wielkiego, a później potwierdzana przez kolejnych władców Rzeczypospolitej Obojga Narodów (ostatnim był Stanisław August), pełnić miała przez wieki rolę podstawowej regulacji sytuacji prawnej Żydów w Polsce.

Kolory Prawosławia. Polska to niezwykła wystawa prezentująca zasoby fotograficznego serwisu OrthPhoto, gdzie swoje zdjęcia prezentują zarówno amatorzy, jak i profesjonalni fotograficy. Łączy ich jedno - pragną dzielić się swoimi zdjęciami z całego świata przedstawiającymi piękno prawosławia. Serwis zawiera obecnie fotografie z niemal 70 krajów: od Brazylii po Chiny, od Syberii po Ugandę.

 

Grafiki Hermanna Strucka (1876-1944), Żyda niemieckiego, światowej sławy rysownika i grafika, znajdują się w kolekcjach wielkich muzeów (m.in. British Museum w Londynie, Museum of Modern Art w Hajfie, Graphische Sammlung Albertina w Wiedniu, Museum of Modern Art w San Francisco); w Polsce nieliczne posiada jedynie łódzkie Muzeum Sztuki Łodzi i Fundacja Pogranicze w Sejnach.

 

Ryszard Kosiński to pasjonat kultury i sztuki. W jego kolekcji jest szereg rzeźb z Kaszub, z targów i jarmarków folklorystycznych Pomorza Zachodniego, ale także z Lubelszczyzny (Włodawa, Krasnystaw, Pawłów, Lublin, Siedlce, Zamość i Kazimierz).

Galeria zdjęć XVII Festiwalu Trzech Kultur

plakat5 glowny 01

 PROGRAM

afisz A2 01.jpg1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FESTIWAL TRZECH KULTUR

logo drzewko kolor